Hvad er et budget?

På denne side kan du læse mere om hvad et budget er, og hvorfor det er en god idé at have et budget. Du finder også en trin-for-trin vejledning til hvordan du opretter et budget hos Privat Økonomi

Hvad er et budget?

Et budget er en plan, der hjælper dig med at styre dine penge. Det fastlægger, hvor mange penge du forventer at tjene, og hvordan du vil fordele disse penge til at dække forskellige udgifter. Ved at oprette et budget kan du sikre, at du ikke bruger mere, end du tjener, samtidig med at du sparer op til fremtidige mål.

Hvorfor er det vigtigt at oprette et budget?

At oprette et budget er afgørende for at opnå finansiel stabilitet. Det giver dig mulighed for at:

Få overblik over din økonomi Et budget viser klart, hvor dine penge går hen hver måned.

Undgå gæld Ved at planlægge dine udgifter kan du undgå at leve over evne.

Spare op Et budget kan hjælpe dig med at sætte penge til side til store køb, nødsituationer eller pensionering.

Træffe bedre finansielle beslutninger Med et klart budget kan du bedre vurdere, hvilke finansielle beslutninger der passer bedst til dine langsigtede mål.

Trin-for-trin: Sådan opretter du et budget

Du kan se hvordan ud opretter et budget på Privat Økonomi i videoen, eller følge trin-for-trin vejledningen herunder.

At oprette et budget behøver ikke at være kompliceret, og der er mange måder man kan gøre det på. Afhængigt af hvor kompleks din økonomi er, kan simple værktøjer som f.eks. Word sagtens bruges eller det lidt mere komplicerede værktøj Excel.

Privat Økonomi har gjort det nemt, simpelt og sikkert at oprette et budget, og giver dig skræddersyede værktøjer til budgettering, som du ikke får ved at bruge f.eks. Excel. Ved at bruge Privat Økonomi til dit budget, får du bedre overblik og indsigt i din økonomi.

Trin 1: Opret Bruger og Opret Budget

Det første du skal gøre, er at oprette en bruger på Privat Økonomi. Det er nemt og i videoen herunder kan du se at det kun tager få sekunder.

For at oprette en bruger, skal du gøre følgende:

  • Trykke på Opret Bruger i menu øverst på siden
  • Indtast din e-mail adresse i feltet
  • Vent på at du modtager en e-mail fra Privat Økonomi
  • Tryk på knappen i e-mailen

Du er nu logget ind, og klar til at oprette et budget. Det gør du ved at trykke på knappen Opret Budget i højre øverste hjørne.

Trin 2: Tilføj udgifter

Du skal nu tilføje alle dine faste udgifter til dit budget. Faste udgifter er det du betaler med en tilbagevendende frekvens, f.eks. hver måned, hver anden måned, hvert kvartal, halv årligt eller årligt. Det kan f.eks. være husleje, som typisk betales månedligt, afdrag på boliglån, som typisk betales kvartalvist eller måske børnenes fritidsaktiviteter, som måske betales halvårligt.

Tryk på knappen Tilføj udgift i højre øverste hjørne, for at tilføje en udgift

Angiv et Navn på din udgift, f.eks. Husleje.

Du kan skrive en Note, som vises sammen med din udgift. Noten kan f.eks. bruges til at beskrive hvem du betaler udgiften til.

Du skal vælge hvilken Kategori udgiften ligger under. Se længere nede hvordan du redigere og tilføjer Kategorier til dit budget.

Under Betalingsfrekvens skal du angive hvor tit du betaler udgiften. Hvis det er en udgift du ikke betaler hver måned, skal du angive hvilke måneder du betaler udgiften.

Til sidst skal du angive beløbet for udgiften.

Når du har udfyldt alle felter trykker du på Tilføj.

Trin 3: Kategoriser og gruppér udgifter

Kategorisering

Når du opretter et nyt budget, starter det med tre kategorier; Faste, Nødvendige og Ekstra.

Faste udgifter er udgifter du ikke kan undvære, såsom husleje, mad og forsikringer.

Nødvendige udgifter er udgifter som du helst ikke vil undvære, men hvis din økonomi bliver stram, kunne du reducere dem eller helt fjerne dem.

Ekstra udgifter er ting du har faste udgifter til, men som du godt kunne undvære. Det vil typisk være under Ekstra udgifter du kan optimere din økonomi.

For at redigere eksisterende kategorier eller for at oprette nye, tryk på Indstillinger ikonet (tandhjul) i toppen af budgettet.

Under sektionen Kategorier kan du redigere navnet på de eksisterende kategorier, slette dem eller tilføje nye kategorier.

Du kan også sortere kategorierne ved at trække i håndtaget til venstre for navnet på kategorien.

Gruppering

For at få bedre overblik over udgifterne i dit budget, kan du med fordel gruppere de udgifter der hører sammen.

Det kan f.eks. være alle udgifter der ligger under bolig, alle forsikringer eller alle abonnementer.

Start med at oprette den udgift, der skal fungere som gruppen, f.eks. Bolig.

Du kan herefter oprette udgifter under den enkelte udgift. Det gør du ved at trykke på Opret udgift ikonet ud fra den udgift du netop oprettede.

Herefter angiver du de informationer, der passer til din udgift. Du har alle de samme muligheder som når du opretter en almindelig udgift.

Når du har tilføjet din nye under-udgift, vil du se at den ligger under den anden udgift, og derved har du lavet en gruppering.